اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

“پزشک قانونی پلیس دبی” 58000 معاینه را در طول سال 2023 انجام خواهد داد

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری امارات الیوم، اداره کل جرائم فنی پلیس دبی با 58 هزار و 344 آزمایش انواع مختلف شواهد برخورد کرده و گزارش‌های ویژه‌ای را به مراجع ذی‌ربط در امارت دبی و سایر امارات ارائه کرده است.

سردار احمد ثانی بن غلیطه، مدیر کل اداره جرائم فنی، در کنفرانس مطبوعاتی دیروز، شاخص‌های این اداره در زمینه‌های نوآوری‌ها و استانداردهای جهانی را که آزمایشگاه جنایی جهانی پلیس دبی به کار می‌برد، مانند علوم جمع‌آوری بقایای انسانی، تحلیل الگوهای لکه‌های خون، صحنه‌های جرم زیر آب و علم حشره‌شناسی جنایی، ارائه کرد.

بن غلیطه گفت که این اداره در حال حاضر 280 کارشناس در رشته‌های علمی مختلف دارد که 40% از آنها زنان هستند، که این امر توانمندسازی زنان را تقویت می‌کند. همچنین این اداره موفق به ثبت شش اختراع و شناسایی حدود 16 نوع مواد مخدر صنعتی جدید شده است.

به طور مفصل، اداره کل جرائم فنی و علم جرم پلیس دبی شاخص‌های عملکرد خود را در زمینه‌های علمی، تخصصی، حرفه‌ای و فنی، نوآوری‌ها، اختراعات و جوایزی که در طول سال گذشته در راستای تلاش‌های خود در سیستم پلیسی برای تقویت امنیت و کشف شواهد فنی برای پشتیبانی از تحقیقات پلیسی در پرونده‌ها و ارائه شواهد برای تحقق عدالت به دست آورده است، اعلام کرد.

بن غلیطه گفت که این اداره در حال حاضر 280 کارشناس دارد که 172 نفر مرد و 108 نفر زن هستند و دارای مدارک تحصیلی عالی مانند دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی در رشته‌های مهم علمی از جمله حقوق، علوم پلیسی، علوم طبیعی، فناوری، علوم مدیریتی، مهندسی، پزشکی و غیره هستند.

او افزود که این اداره طی 5 سال گذشته 143 اثر فکری ثبت کرده، 78 مقاله علمی منتشر کرده، 20 پروژه علمی انجام داده و 6 اختراع ثبت کرده است. همچنین عضویت 262 سازمان و موسسه بین‌المللی و داخلی را به دست آورده است.

او ادامه داد که این اداره در سال گذشته با 58 هزار و 344 درخواست آزمایش انواع مختلف شواهد جنایی برخورد کرده و گزارش‌های ویژه‌ای را به مراجع ذی‌ربط در امارت دبی و سایر امارات ارائه کرده است. همچنین موفق به دریافت 7 گواهینامه ایزو شده که شامل 4 گواهینامه ایزو در زمینه مدیریتی و 3 گواهینامه ایزو در زمینه فنی است. علاوه بر این، 78 مقاله علمی در مجلات داوری شده منتشر کرده، 30 مشارکت استراتژیک و اصلی داخلی و بین‌المللی برقرار کرده و 18 جایزه اعتبار در زمینه‌های علمی و جنایی مختلف دریافت کرده است.

او به این نکته اشاره کرد که کارشناسان سموم و شیمی در مرکز “مرصد” مواد مخدر تابع اداره کل جرائم فنی، موفق به شناسایی 16 نوع جدید مواد مخدر صنعتی طی دو سال گذشته شده‌اند، به لطف آزمایش‌ها، تحقیقات و تجزیه و تحلیل‌های دقیق آزمایشگاهی که بر روی مواد انجام داده‌اند و نشان داده که حاوی سموم مضر برای سلامت و سلامت روان انسان هستند. این انواع به فهرست مواد مخدر ممنوعه قانونی اضافه شده‌اند.

در همین راستا، اداره کل جرائم فنی و علم جرم در کنفرانس از مجموعه‌ای از نوآوری‌های متنوع خود در زمینه‌های علمی و همچنین چندین اختراع از جمله ابزار تجزیه و تحلیل DNA مردان (RM-yplex1) و (RM-yplex11)، آزمایش سریع جام برای آزمایش مواد مخدر و دستگاه آزمایش گلوله خبر داد.

این اداره به دستاوردهای خود در زمینه جوایز و گواهی‌ها اشاره کرد، از جمله دریافت گواهی اعتبار توسط هشت پزشک قانونی از انجمن پزشکی آمریکا برای تعیین درصد ناتوانی در آسیب‌ها، برنده شدن در دو جایزه در کنفرانس انجمن بین‌المللی فرماندهان پلیس 2022-2023، دریافت اعتبار برای دو عضو از تیم مهندسی جنایی توسط سازمان IBFES در ایالات متحده، دریافت مدال نقره در نمایشگاه اختراعات جهانی سئول، جایزه وزارت کشور 2023 در پروژه تونل بیومتریک اثر انگشت و رتبه دوم در جایزه امارات ابتکار در بخش بهترین ابتکار نوآورانه برای پروژه بیومتریک اثر انگشت، اعتبار بین‌المللی در زمینه بهداشت حرفه‌ای و جایزه ایده‌های بریتانیا.

اداره کل جرائم فنی و علم جرم به این نکته اشاره کرد که در کار تخصصی خود از شواهد کار جهانی از جمله علوم جمع‌آوری بقایای انسانی، تحلیل الگوهای لکه‌های خون، تحقیق در صحنه‌های جرم زیر آب، علم حشره‌شناسی جنایی، علم پروفایل‌گیری جنایی و تکنیک بازسازی چهره استفاده می‌کند. گفتنی است که اداره کل جرائم فنی و علم جرم در تیم امداد اماراتی در لیبی مشارکت داشته و 10 کارشناس در زمینه پزشکی قانونی، DNA، اثر انگشت و صحنه جرم در تلاش‌های شناسایی هویت قربانیان حوادث طبیعی مشارکت داشته‌اند.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا